onsdag 5 oktober 2011

Dagens bibelcitat

Rom 1:19-20 19Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga.


bildkälla
Jag tror på en skapare av denna jord. Genom naturen och alla fantastiska verk som finns i denna värld känns det omöjligt för mig att tro något annat. När jag blickar ut över de skogsklädda bergen, himlens stjärnor och havet med alla dess hemligheter förstår jag inte hur det skulle ha kunnat komma till av bara en slump.


När man har läst naturvetenskap på gymnasiet och lärt sig om alltings jämlikhet, alltså att det finns en fysisk lag som säger att atomer vill blanda sig jämnt, så säger det totalt emot allt som har med evolution att göra. För evolutionen skulle inte ha kunnat fungera om det hade varit så att allting ville blanda sig jämnt över jorden. Hur skulle då helt rätt atomer ha kunnat "klumpa ihop sig" och bildat liv? 


Nu vill jag att du föreställer dig en bakbunke. När man bakar så blandar sig ingredienserna jämnt i bunken och om du skulle ta upp en sked och smaka på smeten skulle du inte bara få en klump med kakao, eller bara känna smaken av salt. Nej, det skulle bli en blandning av alla smaker. Men en bagare skulle kunna urskilja smakerna, skapa olika delikatesser och servera en bricka med massor av olika smaker och bakverk med olika färger och former.


Tänk dig att jorden skulle vara som en bakbunke där ingredienserna är alla de atomer som finns på jorden.  Atomerna skulle ha blandat sig jämnt över jorden, om det inte hade funnits en "bagare" som kunde urskilja dem och sätta ingredienserna på dess rätta plats. Förstår ni vad jag menar eller uttalar jag mig oklart? 


Hur som helst menar jag bara att det är ungefär lika stor sannolikhet att big bang skulle vara sann som att en hög med skrot skulle kunna bli till ett jetplan genom en kraftig storm.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt Elin. Konstigt nog så insisterar inte dagens människor på att se bagaren för att vara helt säkra på att bakelsen de köpte på konsum inte bakade sig själv. De vet det ändå. En skapelse måste ha en skapare, det säger intellektet. Men däremot är det osannolikt för många att det skulle finnas en skapare bakom denna jord och detta universum. Kan inte förstå att jag själv sa så en gång i tiden.

    SvaraRadera