måndag 17 oktober 2011

Genom kärlek, inte prestationer

Idag har varit en helkonstig och flummig dag. Efter att vi hade haft vår traditionella fikarast på morgonkvisten i skolan och jag hade fått i mig en hel kopp med kaffe så kunde jag verkligen inte hålla tyst under lektionen. Men inte så att jag störde, nej vi hade religionskunskap och jag satt längst fram och frågade tusen frågor till läraren när han undervisade om islam. Jag tycker verkligen att islam är en väldigt intressant religion och det är kul att jämföra den med kristendom. På många sätt är de lika, men ändå så långt, långt skilda ifrån varandra.

Ta bara det faktum att muslimernas mål är att komma till paradiset där de får göra precis vad de vill (vilket för de flesta muslimska män endast innefattar hur många sexpartners de vill, oskulder såklart...) och för att komma dit måste de leva som en "perfekt muslim" eller utföra jihad, alltså kriga och döda icke-muslimer som inte vill konvertera, typ. Medan kristna istället vill komma till himlen för att leva en evighet i fullständig harmoni tillsammans med Gud och andra människor och vi kommer dit genom nåd, inte för att vi presterar något särskilt, utan för att vi älskar Gud och han oss.

Jag tycker det verkar som att muslimerna har fått massor av saker om bakfoten och det är verkligen en märklig, men ändock intressant religion.


Through your grace we are saved

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar