söndag 25 december 2011

Bakom ridån

Sitter och drömmer mig bort till en speciell plats, en helt annan värld. En värld så långt borta från min egen lilla bubbla som man kan komma. Till en värld så full av liv, men samtidigt så full av död. En världsdel jag aldrig har besökt men som jag snart ska bli mitt hem i sex veckor. Jag talar förstås om Afrika.

Etiopien och Sydafrika - två länder vars stora hemligheter är dolda för mig som av en tjock ridå. Jag kan bara gissa mig till vad som döljer sig där bakom. I några månader har jag läst och hört om dessa länder mer än jag någonsin gjort tidigare, och visst ser ridån numera lite tunnare ut, men det är först när jag sätter min fot innanför landets gränser som jag börjar glutta på kanten för att se vad som verkligen finns där. En värld full av glädje? En värld full av lidande? Vad som väntar vet jag inte, men så långt kan jag ana att ridån gömmer så mycket mer än man kan se även om man skulle gå riktigt nära. Men det är väl det som är det spännande. Mystiken. Ovissheten.  Förväntningarna. Känslan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar