fredag 23 december 2011

Det blir bättre ur ett helhetsperspektiv

Kommentar från Petter Löfgren på inlägget Dagens bibelcitat:
Jag är inte troende, och tror inte på bibliska berättelser i större utsträckning än att den i viss mån kan baseras på verkliga personer. I Mark 7:14-23 står det bl.a. "Se­dan kal­la­de han till sig fol­ket och sa­de: 'Hör på mig al­le­sam­mans och försök att förstå. Ing­et av det som kom­mer in i människan ut­i­från kan göra hen­ne oren. Ba­ra det som kom­mer ut ur människan kan göra hen­ne oren'... Därmed förkla­ra­de han all föda ren. Men han sa­de: 'Det som kom­mer ut ur människan, det gör hen­ne oren. Ty ini­från, ur människor­nas hjärtan, kom­mer de on­da tan­kar­na, otukt, stöld, mord, äkten­skaps­brott, självisk­het, onds­ka, be­dräge­ri, li­der­lig­het, av­und, förtal, högmod, förblin­del­se' ”. Vidare står det i Rom 1:18-32: "Ty Guds vre­de up­pen­ba­ras från him­len och drab­bar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller san­ning­en fång­en i orättfärdig­het." samt "Det man kan ve­ta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det up­pen­bart för dem. Ty allt­se­dan värl­dens ska­pel­se har hans osyn­li­ga egen­ska­per, hans evi­ga makt och gu­dom­lig­het, kun­nat upp­fat­tas i hans verk och va­rit syn­li­ga. Därför finns det ing­et försvar för dem; de har haft kun­skap om Gud men in­te ärat ho­nom som Gud el­ler tac­kat ho­nom." Ditt påstående om att ett liv enligt bibeln leder till en bättre värld, fick mig först förbannad. Jag tänkte direkt på allt religionsrelaterat förtryck och de mord som heliga skrifter (inte minst bibeln) bidrar och bidragit till, vilket upprätthålls och rättfärdigas genom heliga skrifterna som ENBART finns kvar för att folk höjer dem till skyarna som dig. Men jag sansade mig och relaterade din övertygelse till dessa tre utrag ur bibeln istället - kopplat till min egen oförståelse. Enligt bibeln bör jag förstå och vara varse guds storhet, trots hans "osynlighet" och varande i vår värld genom en helig skrift (skriven av vem?). Du kan enkelt likna min skepticism (läs källkritik) med att jag ställer mig frågande till om det skulle stå att "McDonalds räddade världen ur andra världskriget" i min historiabok i skolan. Jag skulle i det fallet upptäcka att boken var sponsrad av McDonalds, som vill sprida en vinklad bild av verkligheten till sin fördel. I mitt "misslyckande" att förstå Guds och bibelns relevans i mitt liv, så fastslår dessa religionsinstanser att jag är ond av naturen och att all ondska enbart kan komma genom mig. Det låter ju som en bra utgångspunkt - att få människor att känna rädsla och frukta sin "ledare", istället för att kanske predika om att möjligheterna till att göra gott finns bara i människan, i ens agerande. I slutändan döms jag, av Gud, för att inte förstå innebörden av honom eller ett för mig ologiskt resonemang, till att brinna i helvetet. Det låter rättvist. Annars, GOD JUL !!!


Svar: Tack för inlägget! Mycket intressant att läsa. För det första måste vi klargöra att de finns det stora skillnader mellan troende och troende. Alla tolkar inte Bibeln (eller andra heliga skrifter om vi pratar religion generellt) på samma sätt och alla lever inte efter den på samma sätt. Jag kan hålla med att det finns mycket ont som har skett i samband med religionsutövare, men det händer oftast i samband med människor som tolkat de heliga skrifterna bokstavstroget, och därmed vill leva efter dem till punkt och pricka - kosta vad det kosta vill. 
     Jag skulle alltså hävda att när det sker något i stil med det som du kallar för "religionsrelaterat förtryck och mord" inte är något som Bibeln står bakom och uppmuntrar, utan att det istället är människor som har tagit olika bibeltexter ur sitt sammanhang och tolkat dem bokstavstroget utan att egentligen fundera på Bibelns egentliga budskap och vad den vill förmedla till oss. Det beror enligt mig helt enkelt på okunskap om Gud. 
     För om man studerar Bibeln ur ett helhetsperspektiv, alltså både utifrån texternas naturliga betydelse, men också utifrån den historiska betydelsen, dvs. när, hur, varför, av vem och till vem/vilka de olika texterna skrevs så kan man se den ur ett helt nytt perspektiv och sedan kan man tillämpa grundmeningen till vår tid idag. Jag anser alltså att man till en viss mån måste "tolka om" de olika texterna idag, vi kan inte ta allting bokstavligen, eftersom den skrevs för tvåtusen år sedan och vår värld i många fall har förändrats. Men Bibelns grundmening finns fortfarande kvar och jag står fast vid det jag skrev i inlägget att det är att uppmuntra människan att göra gott mot andra, för det vinner vi alla på!
     Man kan också välja om man vill se det negativa eller det positiva. Media till exempel, framhäver ofta de negativa sidorna med religionen, alltså dessa förtryck och mord som du talar om. Det de sällan skriver om är alla de miljontals kristna organisationer som endast vill göra gott och som ger  en stor del av sin energi och sin tid till att bara hjälpa och göra gott. Då kan man istället ställa sig frågan om kristna gör mer gott än ont i världen. 
     Jag tror dessutom inte att man döms till att brinna i helvetet för att man inte förstår Gud, eller för att man råkar ta ett snedsteg i livet. Ingen är perfekt, men det finns räddning för alla som vill det. Och även om man inte "tar emot" Jesus så är min personliga tro att man kommer till himlen bara genom att vara en i huvudsakligen god människa med övervägande sunda tankar och ageranden. Sedan kan man ställa sig frågan om det finns ett "helvete" och vad nu det skulle vara för något, men det tänker jag inte ge mig in på i detta inlägg. Hoppas du har kunnat få lite klarhet i hur jag tänker och om inte så är det bara att fråga på, jag diskuterar gärna. God jul! 


P.s. Bibeln skrevs under en period på ca 1600 år (ca 1500 f.Kr - 100 e.Kr) av många olika människor, bland andra ledare/viktiga personer för det judiska folkets stam och av Jesu lärjungar och andra som levde nära honom. Texterna har valts ut och redigerats av skriftlärda fram till ca 100 e.Kr och alla texter anses vara skrivna av människor som varit inspirerade (in-spirerade) av Gud genom den helige anden, alltså säger man att det är Guds ord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar