lördag 8 januari 2011

Det känns inte som att jobba, inte egentligen

Denna helg har jag jobbat fredagkväll, lördag delad (7-12 + 16-21) och så ska jag jobba dag imorgon. Det är väldigt påfrestande måste jag medge. Bara hem och sova och så tillbaka igen. Det är minsann tur att jag trivs på jobbet! Det roligaste är nog all tacksamhet och kärlek man får tillbaka från gummorna och gubbarna på äldreboendet. En man brukar alltid säga "Du är en sån fin kvinna, jag tycker om när du är här" och så sträcker han ut handen mot mig. En tant brukar säga att jag alltid ser så trevlig och glad ut och att hon själv blir glad av att se mig.

Sådant värmer gott i själen och det får en att vilja vara ännu trevligare och se ännu gladare ut när man vet hur mycket det betyder för dem. Jag tror att äldre människor är bland de ärligaste som finns. Nästan lika ärliga som barn. De har liksom förstått att det inte är någon nytta att ljuga och de har insett att goda ord är livets bröd. Så jag känner det inte som att jag har jobbat, inte egentligen. Det är minst lika avslappnande och gott för själen att vara på jobbet som att vara hemma. Enligt mig i alla fall.

1 kommentar: